Novosti iz oftalmologije 2022 - Očna poliklinika Medić-Jukić

Novosti iz oftalmologije 2022

Rani znakovi bolesti srca pojavljuju se u očima

Oftalmolozi mogu otkriti znakove srčanih bolesti tijekom opsežnog očnog pregleda, kažu stručnjaci. Nova studija otkriva da ljudi sa srčanim oboljenjima obično imaju karakteristične promjene na retini.

Okluzija retinalnih krvnih žila se događa kada je oko lišeno protoka krvi i kisika, što uzrokuje odumiranje stanica. OCT skeniranje mrežnice vrijedan je način otkrivanja raznih bolesti i disfunkcija. Skeniranje oka može otkriti znakove Alzheimerove, Parkinsonove i drugih zdravstvenih stanja.

Kako očni pregledi mogu otkriti bolesti srca

Novosti iz oftalmologije 2022 04 - Očna poliklinika Medić-Jukić

Oko je jedino mjesto u tijelu gdje liječnik može vidjeti uživo krvne žile, živce i vezivno tkivo bez oslanjanja na invazivni zahvat. Zato su očni liječnici (specijalisti oftalmolozi) često prvi koji otkrivaju zdravstvena stanja uključujući visoki krvni tlak, visok kolesterol, povećan rizik za moždani udar i još mnogo toga.

Rano otkrivanje srčanih bolesti može spasiti živote

Nova studija dodaje na popis zdravstvena stanja koja bi očni pregled mogao pomoći otkriti. Za osobe sa srčanim bolestima, koje su uzrok smrti broj jedan u svijetu, rana dijagnoza i liječenje mogli bi spriječiti nastanak srčanog ili moždanog udara.

Što je retinopatija nedonoščadi (ROP)?

Retinopatija nedonoščadi (ROP) je bolest oka kod nekih nedonoščadi rođenih prije 31. tjedna. Donošena trudnoća traje od 38 do 42 tjedna. ROP je problem koji utječe na tkivo na stražnjem dijelu oka koje se zove mrežnica. Karakterizirano je rastom neželjenih krvnih žila na bebinoj mrežnici koje mogu uzrokovati ozbiljne probleme s očima i vidom.

ROP može nestati sam od sebe kako dojenče raste. Potrebni su redoviti pregledi oftalmologa. Ponekad je potrebno hitno liječenje kako bi se spriječila sljepoća. Ako se ne liječi na vrijeme, dijete može imati trajni gubitak vida, pa čak i oslijepiti.

Što uzrokuje retinopatiju nedonoščadi?

Krvne žile u očima normalno završavaju razvoj nekoliko tjedana prije rođenja. Dojenče koje je rano rođeno izloženo je mnogim štetnim čimbenicima. Lijekovi, kisik, jako svjetlo ili promjena temperature mogu utjecati na razvoj krvnih žila oka.

Čimbenici koji bi mogli doprinijeti razvoju ROP-a:

– Mala porođajna težina

– Prijevremeno rođena beba rođena u 28. tjednu ima veći rizik od ROP-a nego nedonoščad rođena u 32. tjednu.

– Davanje dodatnog kisika djetetu nakon rođenja.

Prijevremeno rođena djeca imaju veću vjerojatnost da će dobiti ROP ako imaju druge zdravstvene probleme. Ti problemi uključuju anemiju (niske razine željeza u krvi), nedostatak vitamina E ili probleme s disanjem.

Ubrzo nakon rođenja, svu nedonoščad treba pregledati oftalmolog da bi se isključila dijagnoza retinopatije nedonoščadi (ROP). Međutim, ROP možda neće biti vidljiv do nekoliko tjedana nakon rođenja. Dakle, nedonoščad s rizikom od ROP-a treba pregled oftalmologa ponovno četiri do šest tjedana nakon rođenja.

Važno je voditi bebu na sve kontrolne preglede kod oftalmologa. Pravodobno otkrivanje i liječenje mogu spriječiti trajni gubitak vida.

Kako se liječi ROP?

U početku, oftalmolog može pratiti ROP kako bi vidio da li prolazi sam od sebe. Ako abnormalne krvne žile nastave rasti, potrebno je liječiti djetetove oči.

Oftalmolog može liječiti ROP na jedan ili više načina:

• Lasersko liječenje
  • Tretman smrzavanjem (krioterapija) Novosti iz oftalmologije 2022 01 - Očna poliklinika Medić-Jukić
  • Lijekovi u injekcijama za oči

Oftalmolog koristi laser kako bi spalio rub mrežnice. Kod tretmana smrzavanjem (krioterapija) kirurg koristi ledeno hladan instrument kako bi uništio dio mrežnice. Oba ova tretmana ciljaju na vrlo specifične dijelove mrežnice kako bi pokušali zaustaviti abnormalni rast krvnih žila.

Istraživanja o lijekovima za ROP su u tijeku. Lijekovi protiv VEGF-a također se koriste za liječenje ROP-a. Ti se lijekovi ubrizgavaju (daju kao injekcije) u oko kako bi se zaustavio neželjeni rast krvnih žila.

Kako bebe s ROP-om rastu, potrebno ih je redovito kontrolirati kod oftalmologa zbog potencijalnih problema s vidom. ROP može dovesti do kratkovidnosti ili odvajanja mrežnice, slabovidnosti ili strabizma. Također povećava rizik od glaukoma. Ovi se problemi mogu liječiti:

• nošenjem naočala
  • uzimanjem kapi za oči
  • stavljanjem flastera na jedno oko
  • operacijom oka