Plava svjetlost prijatelj ili neprijatelj vaših očiju - Očna poliklinika Medić Jukić

Plava svjetlost: prijatelj ili neprijatelj vaših očiju

Kada vidite dugu, promatrate vizualni spektar svjetlosti. To su boje vidljive ljudskom oku, a uključuju crvenu, plavu i zelenu “valnu duljinu”. Sva svjetlost koju vidimo kombinacija je tih valnih duljina, uključujući svjetlost sunca, energetski učinkovito osvjetljenje (poput LED svjetiljki) i zaslone računala.

Plava svjetlost i san

 

Izloženost plavoj svjetlosti od sunca, kao i našim zaslonima, podiže raspoloženje i budnost – izlazak sunca signalizira našem mozgu da je vrijeme za buđenje. Međutim, previše izloženosti plavoj svjetlosti s ekrana navečer može poremetiti prirodni ciklus spavanja našeg tijela, poznatog kao cirkadijalni ritam. Svjetlost usporava proizvodnju melatonina – hormona sna – u našem tijelu.

Za mirniji san, pobrinite se da:

  • postavite uređaje na noćni ili tamni način navečer. Ovaj način smanjuje svjetlinu zaslona, a tople boje manje su vjerojatno da će zbuniti vaše tijelo da je dan.
  • izbjegavajte korištenje ekrana jedan do dva sata prije spavanja.

Može li plava svjetlost oštetiti vaše oči?

 

Mogli ste čuti izvješća o istraživanjima plave svjetlosti. Ta su istraživanja pokazala da plava svjetlost može uzrokovati oštećenje stanica, no ovi eksperimenti nisu:

  • imitirali prirodne uvjete izloženosti plavoj svjetlosti živim ljudskim očima
  • koristili plavu svjetlost s računalnih ekrana

Do sada, dokazi ne pokazuju značajnu vezu između plave svjetlosti i:

  • oštećenja ljudske mrežnice
  • ili staračke makularne degeneracije

Isplati li se trošiti novac na naočale s posebnim filterima za blokiranje plave svjetlosti? Tvrdi se da apsorbiranjem viška plave svjetlosti s naših uređaja, ove naočale mogu:

  • poboljšati san
  • smanjiti digitalni umor očiju
  • spriječiti bolesti očiju

Ovo su dobri ciljevi, ali nije nužno trošiti novac na posebne naočale za računala. Evo zašto:

Plava svjetlost s računala neće dovesti do bolesti očiju. Istina je da dugotrajna izloženost plavoj svjetlosti i UV zrakama sunca može povećati rizik od bolesti očiju, ali mala količina plave svjetlosti koja dolazi s računalnih ekrana nikada nije pokazana da šteti očima.

San se može poboljšati bez posebnih naočala. Nije potrebno trošiti dodatni novac na naočale za plavu svjetlost kako biste poboljšali san – jednostavno smanjite vrijeme gledanja ekrana u večernjim satima i postavite uređaje na noćni način.

Digitalni umor očiju nije uzrokovan plavom svjetlošću. Simptomi digitalnog umora očiju povezani su s načinom korištenja digitalnih uređaja, a ne s plavom svjetlošću koja dolazi iz njih.

Naprezanje očiju pred ekranom

 

Iako korištenje uređaja neće trajno oštetiti vaše oči, gledanje u njih dugi niz vremena može izazvati privremenu nelagodu. Ljudi doživljavaju umor očiju na različite načine, ali simptomi mogu uključivati:

  • suhe oči
  • zamagljen vid
  • suze ili vodene oči
  • glavobolju

Razlog zašto dobivamo umor očiju jest taj što manje trepćemo kad gledamo u svoje uređaje. Normalno, ljudi trepću oko 15 puta u minuti, ali ovu “stopu treptanja” možemo prepoloviti kad gledamo u ekrane ili obavljamo druge aktivnosti blizu očiju (poput čitanja).

Kako biste smanjili umor očiju:Plava svjetlost prijatelj ili neprijatelj vaših očiju 01 - Očna poliklinika Medić Jukić

Uzmite česte pauze koristeći pravilo “20-20-20”.  Svakih 20 minuta pogledajte daleko od ekrana i fiksirajte pogled na objektu udaljenom 20 metara najmanje 20 sekundi. To daje vašim očima priliku da se resetiraju i obnove.

Koristite umjetne suze kako biste podmazali oči kad se osjećaju suhim. Držite određenu udaljenost. Sjednite otprilike 25 inča ili na dužini ruke od ekrana i prilagodite visinu tako da gledate lagano prema dolje.

Smanjite sjaj i svjetlinu. Uređaji s ekranima od stakla mogu uzrokovati sjaj. Kako biste smanjili sjaj, razmislite o mat filtaru za ekran vašeg uređaja. Prilagodba svjetline i kontrasta ekrana te smanjenje osvjetljenja blizu ekrana također mogu pomoći smanjenju umora očiju.

Nosite naočale. Ako nosite kontaktne leće, već znate da mogu povećati suhoću i iritaciju. Da biste smanjili ove simptome, pokušajte nositi naočale umjesto kontaktnih leća kad radite na računalu dulje vrijeme.

Vrijeme na ekranu za djecu

 

Većina roditelja novorođenčadi, dojenčadi i male djece bori se s pitanjem koliko vremena na ekranu treba dopustiti. Iako postoje valjani razlozi za ograničavanje vremena na ekranu, korisno je znati da nema dokaza da korištenje ekrana šteti očima djece ili njihovom razvijajućem vizualnom sustavu.

No, istraživanja povezuju povećano vrijeme provedeno pred ekranom kod male djece s drugim zdravstvenim problemima, kao što su:

Poremećaji pažnje
Studija u Kanadi pokazala je da su djeca s više od dva sata vremena provedenog pred ekranom dnevno bila osam puta više izložena riziku od razvoja poremećaja pažnje (ADHD) u odnosu na djecu s manje vremena pred ekranom.

Pretilost
Previše vremena pred ekranom znači manje vremena provedeno na zdravijim, vanjskim aktivnostima i povećava rizik od pretilosti kod djece.

Miopija (kratkovidnost)
Broj ljudi s miopijom u SAD-u i Aziji naglo je porastao od 1970-ih. Istraživanja sugeriraju vezu između više vremena provedenog pred ekranom i više vremena provedenog unutra općenito. Studija pruža dokaze da više vremena provedeno u igri i aktivnostima na otvorenom u ranom djetinjstvu može usporiti napredovanje miopije.
Iako nemamo smjernica za vrijeme provedeno na ekranu kod djece, preporučuje se:

  • Nula vremena na ekranu za djecu mlađu od 2 godine (osim za video razgovor s aplikacijama poput FaceTime ili Skype)
  • Ne više od jednog sata vremena pred ekranom za djecu u dobi od 2 do 5 godina. Ovo ostavlja više vremena za druge aktivnosti koje naglašavaju kretanje tijela i interaktivnu igru koja je ključna za fizički i intelektualni razvoj djeteta.

Za sva dodatna pitanja, javite se s povjerenjem stručnom timu Poliklinike Medić Jukić.

OSTALE OBJAVE

Naručite se za pregled

Za sva pitanja i konzultacije medicinski tim poliklinike i djelatnici stoje Vam na raspolaganju putem telefona 021 343 049 i 091 343 0491 te e-mail adrese ocna.poliklinika@gmail.com

Naručivanje za preglede
Scroll to Top